Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies. Delete cookies
Om u de best mogelijke website toegang te bieden, maakt deze site gebruik van cookies.
Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website.
Meer informatie
Akkoord
Informatie over cookies
Cookies zijn korte rapporten die via uw browser worden verzonden en opgeslagen op de harde schijf van de computer van de gebruiker wanneer deze verbinding maakt met een web. Cookies kunnen worden gebruikt om gebruikersgegevens te verzamelen en op te slaan terwijl ze verbonden zijn om u de gevraagde services te bieden. Cookies worden gebruikt indien de website de neiging heeft deze niet te bewaren. Cookies kunnen van de website of van derde zijn.
Er zijn verschillende soorten cookies:
Technische cookies die gebruikersnavigatie vergemakkelijken en het gebruik van de verschillende opties of diensten die door het internet worden aangeboden. Om de sessie te identificeren, toegang tot bepaalde gebieden mogelijk te maken, bestellingen, aankopen, het invullen van formulieren, registratie, beveiliging, faciliterende functionaliteiten (video's, sociale netwerken, enz..).
Maatwerk cookies waarmee gebruikers toegang hebben tot diensten op basis van hun voorkeuren (taal, browser, configuratie, enz ...).
Analytische cookies die anonieme analyse van het gedrag van website gebruikers mogelijk maken en waarmee gebruikersactiviteit kan worden gemeten en navigatieprofielen kunnen worden ontwikkeld om de websites te verbeteren.
Dus wanneer u onze website bezoekt, in overeenstemming met artikel 22 van Wet 34/2002 van de Informatiemaatschappij (GDPR), hebben we u om toestemming gevraagd voor het gebruik ervan. Dit alles om onze services te verbeteren. We gebruiken Google Analytics om anonieme statistische informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van onze site. Cookies die worden toegevoegd door Google Analytics vallen onder het privacybeleid van Google Analytics. Als u wilt, kunt u cookies van Google Analytics uitschakelen.
Houd er echter rekening mee dat u cookies kunt in- of uitschakelen door de instructies van uw browser te volgen.
4. Les 14 - LIERSTART MET ZIJWIND
Voor de start (1):
Let op de windzak om te zien hoeveel crosswind er staat en om de windsterkte te schatten.
Kijk naar zweefvliegtuigen die voor jou starten om te beoordelen hoeveel je in de start moet opsturen.
Bij het rollen over de grond (2):
Het weerhaaneffect met het voetenstuur tegengaan;
Vleugels horizontaal houden.
Op enige hoogte (3):
Geleidelijk beginnen met opsturen;
Opsturen met voldoende dwarshelling en slipvrij.
LETTEN OP DE WINDZAK (1)
Voor de start kijk je altijd even naar de windzak om te zien of je zijwind hebt en hoe hard het waait. Starten met zijwind komt geregeld voor en dan moet je opsturen. Soms een beetje en soms vrij veel. Je ziet aan de zweefvliegtuigen die voor je starten hoe opgestuurd wordt. Je moet zoveel opsturen, dat je de zijwindcomponent ‘dooddrukt’.
TIJDENS HET ROLLEN OVER DE GROND (2)
Bij het rollen over de grond houd je rekening met het weerhaaneffect. De wind komt van opzij en oefent een kracht uit op het verticale staartvlak (kielvlak). Het vliegtuig wil dan om het wiel gieren. Dat ga je tegen door met het voetenstuur te corrigeren. Als de wind bijvoorbeeld van rechts komt, moet je het linker voetenstuur intrappen bij het rollen over de grond.
Het is heel belangrijk om de vleugels horizontaal te houden en snel te reageren wanneer een vleugel naar de grond gaat; de zijwind maakt het een stuk moeilijker om de vleugels weer horizontaal te krijgen. Wanneer je de vleugels niet horizontaal kunt houden, ontkoppel dan voordat de vleugel de grond raakt.
GELEIDELIJK OPSTUREN (3) Boven de 50 m begin je geleidelijk met opsturen door met stuurknuppel en voeten een uitslag tegen de wind in te geven. Het draadje moet recht blijven. Je vliegt ook nu weer slipvrij. De vleugel aan de kant van de wind is iets lager. Het is moeilijk om de drift tijdens een start precies in te schatten. Soms kan het helpen om op een wolk voor je te richten. Voor het opsturen zijn geen grote dwarshellingshoeken of grote besturingsbewegingen nodig, maar het moet wel worden volgehouden totdat de start is voltooid. Als je de ‘BOKS-checks’ doet, neem je die dwarshelling weer terug.
N.B. Niet opsturen is lastig voor de lierman, want de kabel valt dan ver naast het lierpad en vaak over de andere kabels. Zonder opsturen blijf je niet boven het lierpad en word je een eind benedenwinds weggezet.