4.17 MONTAGE EN DEMONTAGE VAN ZWEEFVLIEGTUIGEN

Elk zweefvliegtuig heeft zijn eigen methode van monteren en demonteren. Hoe dat met een bepaald type zweefvliegtuig moet staat in het vliegtuighandboek dat in het vliegtuig aanwezig is. Heb je nog niet eerder een bepaald type zweefvliegtuig gemonteerd of gedemonteerd, vraag dan een ervaren zweefvlieger om het jou te leren. Wanneer je zonder een steunbok onder een vleugel werkt dan heb je voor de montage van een eenzitter drie mensen nodig. Met een steunbok onder een vleugel kan het met twee personen. 

Bijna alle zweefvliegtuigen hebben twee hoofdbouten waarmee de liggers van de twee vleugels met elkaar worden verbonden. Enkele zweefvliegtuigen doen dit met één hoofdbout. Schone en ingevette hoofdbouten glijden er het gemakkelijkst in. Zorg ervoor  dat de bussen (gaten) waar de hoofdbouten in moeten goed oplijnen. Je moet dus aanwijzingen geven aan de personen die bij de tip tillen om de vleugels iets omhoog of iets omlaag, iets naar voren danwel iets naar achteren te doen. Het zijn kleine bewegingen die ze moeten maken.

Dit goed oplijnen kun je zien bij de gaten in de ligger. Doe dit door te zien en niet door met je vinger in het gat te voelen of ze oplijnen. Voelen is veel gemakkelijker, maar stel dat een tiploper een vleugel laat zakken of een steunbokje schuift in of valt om dan werken die twee bussen waar jouw vinger dan in zit als een vlijmscherpe schaar. Let er ook op dat de hoofdbouten geborgd moeten worden om eruitglijden tijdens het vliegen te voorkomen.

Moderne zweefvliegtuigen hebben automatische aansluitingen voor de roeren. Bij oudere zweefvliegtuigen moet je dit zelf doen. Roeren vergeten aan te sluiten of niet goed aansluiten heeft tot ernstige ongelukken geleid. Doe dit dus zorgvuldig en laat na de montage een ander de dagelijkse inspectie doen. Bij die dagelijkse inspectie houdt één persoon de stuurknuppel vast en de ander voelt of het rolroer of stabilo inderdaad goed bevestigd is. 

Een veel gebruikt zweefvliegtuig bij veel clubs is de LS4. De LS4B heeft automatische aansluitingen en een LS4A heeft die niet. Hieronder lees je hoe een LS4A gemonteerd moet worden. 

  1. Reinig en smeer de montagebouten en bussen inclusief de hoofdbouten
  2. Steek de linker vleugel in de romp. Let op de juiste hoogte van de vleugel.
  3. Steek de rechter vleugel in de romp.  Let weer op de juiste hoogte van de vleugel.
  4. Wanneer de bussen voor de hoofdbouten goed oplijnen de hoofdbouten er één voor één induwen.
  5. De hoofdbouten borgen. 
  6. Aansluiten van de stangen voor de remkleppen met de snelkoppelingen.
  7. Borgen van de remklepaansluitingen door te draaien aan de de LS-borgingsbussen totdat ze vast zitten (zie de afbeelding hieronder). Als de bergingsbus vast zit draai deze dan niet te vast want dat levert problemen bij de demontage. Controleer de aansluiting door met een kracht van ± 5 kg op de stang te voelen of deze niet los schiet. 
  8. Aansluiten van de rolroerstangen met de snelkoppelingen.
  9. Borgen van de rolroeraansluitingen door te draaien aan de de LS-borgingsbussen totdat ze vast zitten (zie de afbeelding hieronder). Controleer de borging door met een kracht van ± 5 kg op de stang te voelen of hij niet los schiet. 
  10. Controleer nu in de spiegeltjes die in die ruimte zitten of de kleurmarkeringen op de juiste plaats zitten.
  11. De accu plaatsen en vastzetten.
  12. Het stabilo plaatsen en de borgmoer aandraaien. Het laatste stukje met de borgsleutel of met een muntstuk totdat er geen speling meer is en de rode markering op het aluminium niet meer te zien is. 
  13. Plaatsen van de TE-buis. 
  14. Afplakken van de romp-vleugelovergang aan de boven- en de onderzijde en tevens bij het stabilo. 
  15. Indien met water gevlogen wordt dan de watertanks vullen en de kraan heel even opendoen om te zien of het water uit beide tanks loopt. 

Demontage: De omgekeerde volgorde van montage aanhouden. Voordat je de hoofdbouten eruit gaat trekken eerst de aansluitingen  van de rolroeren en de remkleppen los maken door de LS-borgingsbussen terug te draaien en de koppelingen los te maken.