4.2.1 VFR COMMUNICATIE OP ONGECONTROLEERDE VLIEGVELDEN

Ongecontroleerd verkeer

In de luchtvaart maakt men onderscheid tussen gecontroleerd en ongecontroleerd verkeer. Zweefvliegers en motorzweefvliegers vallen meestal onder ongecontroleerd verkeer. De meeste kleine luchthavens in Nederland zijn ook ongecontroleerd (bijvoorbeeld Drachten, Ameland en Hoogeveen). Het verschil tussen gecontroleerd en ongecontroleerd verkeer wordt uitgelegd in de AIP (Intergrated Aeronautical Information Package. Deze wordt door elk Europees land uitgegeven. De Nederlandse eAIP vind je op: https://www.lvnl.nl/informatie-voor-luchtvarenden/publicaties-voor-luchtvarenden

Je moet onthouden dat je tijdens een ongecontroleerde vlucht zelf verantwoordelijk bent voor de onderlinge afstand (separatie) met andere vliegtuigen en dat je nooit een klaring zult krijgen.

Gecontroleerde stations herken je aan de naam. Woorden als control, tower en ground slaan op gecontroleerd verkeer. Bijvoorbeeld “Eelde tower.” Ongecontroleerde stations heten meestal radio of information. Bijvoorbeeld “Hoogeveen radio.” Tijdens openingstijden zit daar achter de radio iemand die wel informatie mag geven over ander verkeer, de landingsrichting, de lokale procedures en het weer, maar hij/zij mag geen klaring geven om te starten of te landen. Die beslissingen neem je zelf. 

Wanneer je een vlucht naar een voor jouw onbekend vliegveld maakt, bestudeer je de AIP voordat je gaat vliegen. In de AIP vind je in Part 3 AERODROMES de gecontroleerde en ongecontroleerde vliegvelden van Nederland. Je vindt er onder andere kaarten met de noodzakelijke informatie over de aanvliegprocedures (het circuit) en het radiogebruik op elk vliegveld.

Klik je op vliegveld EHDR Drachten dan vind je daar bijvoorbeeld:

DE VFR FLIGHT PROCEDURES AND REGULATIONS

en onderaan de volgende kaarten:

VISUAL APPROACH CHART/VFR PROCEDURES van Drachten

Drachten AERODROME CHART

Zodra je op de grond of in het vliegtuig de radio gaat gebruiken ben je een zogenaamd “station”. De naam van je station is je vliegtuigregistratie, dus niet je wedstrijdregistratie! Nederlands geregistreerde vliegtuigen hebben een registratie beginnend met PH (“Papa Hotel”). Bij zweefvliegtuigen en motorzwevers volgt daarna een combinatie van drie of vier cijfers.

Op de zweefvliegkanalen: 122.480 / 122.505 / 123.355 / 123.380 / 123.505 / 129.980 / 130.130 mag Nederlands gesproken worden, maar de taal van de internationale radiotelefonie is Engels. Tegen officiële stations zoals Amsterdam Information, Eelde Tower en  Dutch Mil Info gebruik je de Engelse taal.

Wanneer op Drachten wilt landen dan roep je Drachten radio op kanaal 119.655 Je moet je aan de volgende basisvolgorde van een bericht houden.  

  • Naam station dat je oproept (en eventueel een groet)
  • Naam eigen station
  • Vliegtuigtype (Kies “glider” of “Touring Motor Glider”
  • Positie waar je je bevindt
  • Hoogte
  • Je boodschap  

Na het zenden van je bericht krijg je een antwoord van dat station en dit antwoord dien je terug te lezen (een “read back”). Dat wil zeggen dat je bevestigt wat het station tegen je zegt en dat je de boodschap hebt begrepen of niet hebt begrepen.  

Het is heel belangrijk dat je aangeeft wanneer je een bericht niet hebt begrepen. In dat geval zeg je “SAY AGAIN” (herhaal bericht). 

Het gesprek kan er dan alsvolgt uitzien:

DRACHTEN RADIO, PAPA HOTEL SEVEN THREE ONE

PAPA HOTEL SEVEN THREE ONE, DRACHTEN RADIO, GO AHEAD

 

Zonder pauze geef je daarna je type vliegtuig, positie, hoogte en de reden van je oproep. 

Glider, VFR, 2 miles west of Drachten, at 1500 (one thousand, five hundred) feet, request landing information

De rest van je bericht ziet er dan als volgt uit: 

 

type,

positie

hoogte 

GLIDER

VFR, TWO MILES WEST OF DRACHTEN,

AT ONE THOUSAND FIVE HUNDRED FEET,

 

boodschap

REQUEST AERODROME INFORMATION

PAPA HOTEL SEVEN THREE ONE 

In het geval van ons voorbeeld zal Drachten Radio bijvoorbeeld als volgt antwoorden met:

  boodschap

PH-731, DRACHTEN RADIO,

WE HAVE A RIGHT HAND CICUIT RUNWAY 26

WIND 190 DEGREES 12 KNOTS

QNH 1013

 

Je leest een bericht als volgt terug; 

  Read back

RIGHT HAND CICUIT RUNWAY 26

WIND 190 DEGREES 12 KNOTS

QNH 1013

PAPA HOTEL SEVEN THREE ONE